czwartek, 15 grudnia 2022

Jęzki Polski versus język tutejszy.

 


 Środa, była to i miałam wolne od miasta. tak to określam enigmatycznie. I dlatego było miło. Rozpaliliśmy ognisko w kominku, bo podobno nocą temperatura spadnie bardzo, żebym nie dostała apopleksji przy rachunku za prąd.

Gdy mi ktoś zadaje pytanie? czy poszłabym się bić za kraj tutejszy? Owszem bym poszła, wzorem kilku cenionych przeze mnie autorytetów(choć z zasady ich nie uznaję) za POLSKI JĘZYK, bym poszła. do krwi ostatniej.

i za PAUZĘ. 

W tym języku można tak pięknie kląć piętrowo i nim obracać we wszystkie strony i uprawiać słowotwórstwo i tyle tu dwuznaczności, co może obraz literacki uczynić bardziej skomplikowanym, niż z założenia jest. Każdy się może poczuć wyróżniony i każdy się może poczuć dotknięty.

 


Przykład koronny: Strajk Kobiet. Rewolucja kartonowa i bynajmniej nie materiał kartonowy, ekologiczny, co trzeba docenić(doceńcie Doceńcie), jest tu istotny ale to wszystko, co zostało na nim napisane. CUD, miód, orzeszki. i kraina literackiej ekstazy. Czysta poezja

Tak, język polski /nie mylić z tutejszym/ jest wart każdej martyrologii. W przeciwieństwie do języka tutejszego, który obracają w gembie politycy, dziennikarze, profesory-doktory i inne typy. A zwłaszcza nowa prawica. A zwłaszcza guru dziaders na stołeczku.

  No wszystko jest kalekie, u tej krynicy polskości ... co to nawet hymn zna w innej wersji. 

no i ta słynna polska fraza, dwuznaczność i tajemniczość oraz nie dla idiotów:

14 komentarzy:

  1. Wiem co, wiem kogo i gwiazdkuje zawziecie zza miedzy.
    Moim obydwu polonistkom mam do zawdzieczenia, ze po ponad 30 latach na obczyznie jeszcze nie zapomnialam, jak prawidlowo mowic po polsku, a nie mlaskac po wolsku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ważne są podstawy bardzo i ja mojej polonistce zawdzięczam. ale język jest żywą materią i ważne, żeby nie utknąć w miejscu. Podobnie jest z historią. Jak m mnie śmieszą te mundre, co to wytrząsają się nad poprawnością językową. Że oto wybierają pisanie piękną polszczyzną nie upstrzoną...ble ble ble

      Usuń
  2. I nie mylić dopełniacza z biernikiem😀
    Przy okazji- mnie uczono wersji" Daj, ać ja pobruczę".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie mylić rzecz jasna ale dla idei i ku chwale oraz w dobrej sprawie ...wybaczam wszelkie zabawy językowe.. Oraz nad tym „day, ut ia pobrusa, a ti poziwai”.nadal trwają wątpliwości filologów.

      Usuń
  3. Mój wkład do dbania o język polski jest traktowany, że 3 dzieci wychowanych za granicą mówi poprawnie i bez akcentu po polsku. Czasem robią śmieszne pomyłki albo nie rozumieją co to jest wspólne gospodarstwo domowe ale to drobiazgi. Nikt nie powie wziąść;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale od razu dodam, że mnie bywa ciężko, robię błędy, zwłaszcza składniowe i ich już nie widzę.

      Usuń
    2. Uwielbiam: wziąść, dwutysiecznydwudziesty, żełądek, weznom, zrobiom, ukradnom, chłopacy...
      Rozumiem poza krajem robienie błędów, wpływy są przecież potężne.

      Usuń
  4. Rozśmieszył mnie tekst na pierwszym kartonie, jestem pełen podziwu!
    Czasami zastanawiam się... Kartonowi twórcy chodzą na protesty, bo naprawdę chcą coś zmienić w kraju tutejszym? A może zależy im tylko na pochwaleniu się swoją błyskotliwością?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liczba mnoga raczej nie wskazana. Był tylko jeden taki protest kartonowy intonowany przez KOBIETY. Nie no jasne, że słusznie podejrzewasz, nie mają nic innego do roboty, tylko ganiać po mieście w listopadzie, marznąc, być popychane prze kordony policyjne, spisywane a wszystko to nie w słusznej sprawie morderczego prawa antykobiecego tylko po to: Żeby się popisać swoją elokwencją Bojo )))))

      Usuń
  5. Kiedys Slowacki pisal:
    "Chodzi mi o to, aby język giętki
    Powiedział wszystko, co pomyśli głowa:
    A czasem był jak piorun jasny, prędki,
    A czasem smutny jako pieśń stepowa..."

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie przepadam za Słowackim.

      Usuń
    2. Ja wlasciwie tez nie ale jakis tam autorytet jezykowy nalezy sobie znalezc.

      Usuń
    3. Nie mam na mysli poprawnosci jezyka lecz jego wielowymiarowosc.

      Usuń

nie musisz Czytaczu ale możesz ....