wtorek, 13 sierpnia 2024

Spełnienie pragnień.

 


Wzorem niektórych dziuń fejsbukowych trywialnie zacznę, że życie jest piękne dokładnie wtedy, kiedy spełniamy swoje marzenia.


Karnak i Luksor.




Gdy byłam mała chciałam być archeologiem. I koniecznie kopać w Egipcie. Odkrywać kolejne Piramidy. Grobowce. Zaglądać faraonom pod spódnice. Fascynował mnie przepych tego państwa zwlaszcza za dynastii Ptolemeuszy. Królowa Kleopatra uczyła rzymian co to jest poziom imprez i życia. No i potem cesarstwo rzymskie wiadomo,  podbiło poprzeczkę nurzania się w przepychu i rozpuście jakiej świat nie widział. 

Zaczęłam od spenetrowania Grecji, potem Rzymu i teraz rozpoczęłam penetrowanie Egiptu. Na tym jednym wyjeździe się nie skończy. To wiem. 

Ale bycie archeologiem w Egipcie skutecznie wybiłam sobie z głowy 

Wczoraj.

Temperatura w cieniu dobiła do 45 stopni !!!

Teraz kilka zdjęć ze wszystkich miejsc w których tego jednego dnia byliśmy. Po powrocie rozparceluje opowieść na kilka postów.

Powyżej Teby czyli Luksor i Karnak. Największy kompleks świątynny na świecie. Akropol się może schować.

Aby dostać się do miasta umarłych trzeba sie przeprawic przez Nil. Tu Nilem wlasnie transportowano wszystkich zmarlych. Nekropolia robi wrażenie. Niezapomniane. I tu chce wrocic.


Jedziemy autokarem pomiędzy grobami zwyklych ludzi. Pomiędzy kompleksami świątyń. I zwiedzamy świątynie królowej Hatszepsut. zauważam, że strzela mi pierwszy lewy sandal. Zagotował się i klej puscil....

po drodze zatrzymujemy sie przy kolosach Memnona.


A tu długa droga w pełnym słońcu. Częściowa pokonana meleksami. Świątynia jest budowana tarasowo, jako jedyna w Egipcie.



I przystanek końcowy. Dolina Królów. Strzela mi drugi sandał. Ryczę bo ani normalnie chodzić ani oddychać, ani robić zdjęcia. Telefon się gotuje. Wysokie niebezpieczeństwo wybuchu baterii.

Po świątyni Hatszepsut postanawiam już nie wychodzić z autokaru, jak to robi połowa naszej wycieczki. Ale moim marzeniem było zobaczyć Dolinę Królów więc poczłapałam. I znów od autokaru podwożą nas meleksami. Sandały zaczynają się... rozpuszczać. I przyklejać do stóp. 

Grobowce faraonow. I królowej Hatszepsut. Grobowce królowych w Dolinie Królowych. Tam już nie  jedziemy.

Wchodzę do trzech grobowcow. W środku zaduch. Nawet sobie nie wyobrażam, co tu się dzieje w sezonie, gdy turystów jest dziesięć razy więcej.. 


Hieroglify, fragmenty księgi umarłych w komorach grobowych i prowadzących do nich korytarzach. Wszystkie elementy oryginalne.

To ja ledwo żywa. Płuca napełniają się gorącym powietrzem. Wieje piaskiem, jak przy lajtowej burzy piaskowej.



Idę do komory grobowej. Wybrałam te grobowce gdzie nie trzeba schodzić po schodach. Im niżej tym gorącej i duszniej. Taka sytuacja.

Było momentami straszno i niebezpiecznie. Ale nie żałuję. I Wrócę. W sezonie który trwa od października do marca. Z pewnością będzie to wyjazd prywatny do hotelu w Luksorze. Z noclegiem w miescie umarłych i bardzo wnikliwym zwiedzaniem. 

Wszystkie zdjęcia moje.  

Dzis odpoczywamy na plaży i w basenie. Zakładam maskę do snurkowania. Rafa koralową czeka i woła...

25 komentarzy:

  1. Na pewno czytałaś" Egipcjanina Sinuhe", to jedna z moich ukochanych książek, dzięki której zafascynował mnie faraon Echnatom. Egipt może odwiedzę na starość, jak w.lecie będę chodzić w płaszczu i rajstopach😘
    Foty ekstra!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam sto lat temu chyba w liceum.
      Oraz wtedy na starosc, to już sie nigdzie nie doczolgasz😂😂😂

      Usuń
    2. Autor ksiazki nie byl w Egipcie :)))))) (przynajmniej przed napisaniem). Ciekawe co Teatralna napisze jak tam byla :)))) (ze nie zaluje, ze wroci, ze bylo cudnie to malo) :))))

      Usuń
    3. No proszę, chyba przeczytam drugi raz żeby zweryfikować autora. Choc Prus napisał faraona a też w Egipcie nie był.

      Usuń
    4. Takie to byly czasy, wystarczyla dobra biblioteka i wyobraznia :))) Nic nie weryfikuj, odbieraj po swojemu i napiszesz to co uwazasz. Baw sie najlepiej jak mozesz!

      Usuń
    5. Był, nie.byl, książka jest fascynująca.

      Usuń
    6. To sie nazywa talent. :) To jest madra ksiazka!

      Usuń
    7. A właśnie zaczęłam se sluchac

      Usuń
  2. Byłam tam w lutym. I też było gorąco, ale nie aż tak. Pozdrawiam z przewiewnych Mazur:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przewiewnie to tu jest a dzis nawet jakby chłodniej 😅

      Usuń
  3. Lezac w chlodnym pokoju pod chlodzacym dodatkowo wentylatorem i w oczekiwaniu na burze, ktora sie do nas zbliza, ogladam te cuda egipskie i blogoslawie moj brak funduszy na urlop w tym piekarniku. Od samego czytania robi sie goraco, oddech parzy, a kapcie domowe sie rozpuszczaja. Czy ja komu ojca i matke zamordowalam, zeby cierpiec takie katusze? Wystarcza mi Twoje zdjecia i pozniejsze reportaze. :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No w pewnym momencie miałam myśli samobójcze normalnie : Nie idę, niech mnie zabiją nie wyjdę z tego cienia.🙈

      Usuń
  4. Fajne foty...panie!
    żonaMietka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O powiem ci zonoMietka ze foty nie oddają no nie oddają tego piękna

      Usuń
  5. My byliśmy pod koniec sierpnia o to już było hardcorowe
    No i klątwa faraona. Nie taki się uniknąć...

    OdpowiedzUsuń
  6. No masz, a kto nie chciał być archeologiem, niech pierwszy rzuci kamieniem :-) Byłam na Synaju w październiku (w drugiej połowie) i też na chłody nie narzekałam, ale zmrok już wtedy dość szybko zapada, po 17 było ciemno. A tam ciemności prawdziwie egipskie ! Zobaczenia Luksoru i Karnaku zazdroszczę trochę, ja poprzestałam na Gizie. Snurkowanie przy rafie to najlepsze moje wspomnienie z Egiptu, bajkowe widoki, aż niewiarygodne- Tobie również takich przeżyć życzę. Świetnie się ubrałaś na te upały i bardzo stylowo wyglądasz w świątyni :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Giza przede mną i Kair i snurkuje przynajmniej się staram i masz racje to niesamowite przeżycie NIESAMOWITE.

      Usuń
  7. Ło matko, a ja narzekam na marne 33 stopnie 😂 Przynajmniej mi się klapki nie rozpuściły!
    Realizacja marzeń, tak. Masakrycznie ważna.
    Szkoda, że życie jest tak krótkie, bo też lubię wracać do miejsc, gdzie już byłam, w poczuciu niedosytu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja lubię wracac do miejsc ulubionych ale...czas czas czas

      Usuń
  8. ależ to wymaga poświęceń, takie spełnienie pragnień ;p
    od samego czytanie zrobiło mi się słabo ;)
    Egipt to zawsze było marzenie Mam, oczywiście po lekturach. Mimo iż też przeczytałam te same książki, to jakoś w marzeniach ciągnęło mnie w inną stronę ;)
    Uważaj na się i czerp ile tylko się da :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uważam na się ale i wychodzę poza strefę komfortu. Jest pięknie kochana i jeszcze przede mną pustynia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kamień na kamieniu, tak, to trzeba kochać. Next time kup jednak solidne skórzane sandały, już wiadomo, że te wszystkie wegańskie buciory bardziej trują świat niż skóra, która i tak jest, dobrze zarządzany przemysł mięsy, kieruje skóry do produkcji butów... więc tylko skóra, wegański plastik zakopany w ziemi się nie rozłoży nie ma opcji. 

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam jakieś skórzne ale od dekad nie kupuje akorzanych bazuje na starych butach. Kupuje płocienne unikam plast. Te sandały maja 15 lat są do turystyki górskiej ze specjalną podeszwa antywstrząsową, paski parciane...no kocham jeale masz racje.

      Usuń

nie musisz Czytaczu ale możesz ....