sobota, 1 czerwca 2024

Pogańska Litwa. Mierzeja kurońska. I ruska granica.

Na Mierzeje Kurońską można się dostac z Kłajpedy promem i pierwszy raz byliśmy tam w muzeum morza na piechotę. Tym razem wybraliśmy się autem. Zjawisko mierzei znamy i lubimy gdyż w Polsce wychowałam się w pobliżu mierzei wiślanej.

Pięćdziesiąt kilometrów mierzei przejechaliśmy autem do samej ruskiej granicy. Bo część mierzei okupują Ruskie. To miejsce będzie wspaniałe dla każdego, kto kocha Bałtyk i przyrodę i las i  widoki zapierające dech i piasek skrzypiący po stopami ..I tajemnicę.

Piękna Nida znajduje się właśnie na samym końcu, po ruską granicą. Od niej zaczęliśmy zwiedzanie. Nida ze swoją letniskową zabudową. Drewniane domki z koronkową snycerką. W niebieskosciach i bieli. Muzeum bursztynu do którego warto wstąpić i po powrocie natychmiast dziergam sobie korale. Ceny mnie zmotywowały. Bulwary, port, molo i możliwość rejsu statkiem pod największą europejską wydmę ruchomą i ruską granicę wodną.

Popłynęliśmy na godzinny rejs.  I dlaczego w porcie i kanale Ryby pływają do góry brzuchami? Bo temperatura wody wzrosła szybko do 21 stopni ...tym czasem Bałtyk ma zaledwie kilka stopni. Klasyczna przyducha ale widok niefajny.

Ruska granica wodno lądowa z zasiekami z drutu kolczastwgo, że statkiem patrolującym. To jednocześnie granica Unii, szengen. Litewskie kapitan mówi że kiedyś się kontaktowali przyjeżdżali ruscy turyści...od pierwszego ataku na Ukrainę absolutna cisza.

Wydma ruchoma, czyli mogą tu kręcić Diunę. Widok od zatoki zapiera dech a od łądu jeszcze bardziej. Wiem co mówię mieszkam przy słowińskich wydmach ruchomych. I mam je wielokrotnie schodzone, to największa atrakcja slowińskiego parku narodiwego.
Ale ta litewska to absolutny sztos.
Jest to najwieksza ruchoma wydma  w Europie. Niestety w ciągu 40 lat zniżyła się o 20 metrów. I znów obserwujemy zmiany klimatu i ocieplenie, bo kiedyś zatoka, która jest bardzo płytka (miejscami nawet 80cm) całkowicie zamarzała, i radośnie uprawiali bobsleje i chodzili na piechotę po zatoce do morza i po morzu...

Ruskie zasieki, z drutu kolczastego...przy wydmie, którą biegnie granica.

Mierzeja jest zupełnie niezwykła. Piękna pogańska i ma wiele atrakcji.  I grozi jej zniknięcie ... zasypanie wiosek już się odbylo. Się rozwinę w temacie Mierzei kurońskiej po powrocie. Bo Warto.

Teraz tylko zobrazuję kilkoma zdjeciami. A jeszcze dodam, że główną atrakcją rejsu jest też obok ruchomej wydmy rzecz jasna, POKAZANIE FAKA ruskim. Z bezpiecznej odległości...

Pogańska Litwa mnie kręci. Dlatego byliśmy obowiązkowo

Na wzgórzu wiedzm do ktorych należę i z ktorymi się bratam

Oto siostra Wladyslawy, najagupszej dziolchy ze wsi
Oto i sama Władysława, podobno najgupsza dziewczyna we wsi, otwarta radosna, każdego przygarnie...jak widać.

No i spędziliśmy na Mierzei czas do 21, kroków najebalismy jak gupi, pojedliśmy pysznego jedzonka dizajnerso podanego. Tego dnia trafialiśmy na same takie lokale.

Chłodnik którego nigdy dość.
Podawany tu na Litwie wszedzie z ziemniakami.

Naleśniki na słodko i z mięsem z różnymi kleksami

Naczelnikowe mięso bardzo fajnie podane z grillowanymi warzywami i sosami

I moja sałatka z buraka z prażonymi różnościami  i serem kozim

Na końcu lody kokosowe w kokosie z owocami

Po powrocie do Kłajpedy w okolicach 21ej od razu biegiem do Browaru na przepyszne  jedzenie i jeden kufel piwa. Bo w nogach mielismy cały las czarownic i kolejne miejscówki...

Tatar ze śledzia z wodorostami prażonymi pestkami i jakimś rewelacyjnym sosem. Do tego ziemniaki upieczone. Sztos.

I moja aqinoa z prażoną kaszą gryczaną, pestkami uprażonymi i jeszcze kolendra i słodkie akcenty. Też sztos.

Była godzina 22 a tu całkiem jeszcze jasno i potem 23 i nie ma się co dziwić, że każdego dnia wracamy ok 24 zdziwieni, że tak późno.
A ja od tych wrażeń spać nie mogę.

Tymczasem jeszcze spróbuję do 9ej...

1. A chłodniczek to i ja zawsze z ziemniakami i jajkiem na twardo.
    Trzymasz dłoń jak w tej włoskiej rzeźbie głowy, która zamyka usta na palcach niewiernych małżonków :)))

1. W domu się z ziemniakami ten chlodniczek jadało ale w knajpach już nie. Jak we filmie Rzymskie wakacje 😁

2. W domu się z ziemniakami ten chlodniczek jadało ale w knajpach już nie. Jak we filmie Rzymskie wakacje 😁

2. Poogladalam sobie na mapach gugla te diuny, rzeczywiscie imponujace rozmiarem, szerokoscia. Jak tam pieknie, a to Wzgorze wiedzm to po prostu szalenstwo, przepieknie tam, a rzezby zachwycajace.
    Juz nie wspomne o jedzeniu, na sam widok slinka leci. Tylko zgrzytem jest bliskosc granicy z imperium psychopaty.

1. No w sumie tonta bliskość granicy stała się atrakcja turystyczna....O tak Diuny są niesamowite las wiedzm też. W domu wrzucę zdjęcia i filmy. A w ogóle to cała Mierzeja kurońska jest cudowna !!!

2. Aniu jedzenia wspaniałe normalnie. A teraz jedziemy z Lotwy do kolejnej knajpki poleconej nam😁

3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

3. Kuchnia litewska. Mniam. Pamietam jak jezdzilismy samochodem via Baltica. Pierwsza podroz miala tylko jeden nocleg i tylko do przodu aby kilometrow ubywala. Nastepne razy sie wydluzaly na 3 dni do tygodnia. I zwiedzanie, i jedzonka. Ostatnimi razami zostalismy pod Ryga na dwa tygodnie: wygodny hotelik typu nowozelandzki (szkoda, ze zmienil wlascicielke i dzialalnosc) do plazy mozna bylo spacerkirm, na zwiedzanie Rygi mozna sie bylo zabrac z kims z obslugi (tak wiec odpadaly parkingi), kuchnia super, zaplecze sportowe akurat dla nas. Rowniez Litwa oferowala wiele. Pamietam hotelik zagubiony na lotnisku... albo inny, ktorego pilnowaly gesi zamiast murow czy ogrodzen z psem strozem. Potem wiele sie zmienialo. Wlasciwie to po matoszemu traktowalismy Estonie bo Talin znalismy z innych wycieczek (to przeciez rzut beretem dla nas) i w sumie zatrzymywalismy sie na jedzonka bo jezykowo bylo podobnie. Lotwa wyjatkowo byla dostepna z jezykiem niemieckim jak i angielskim. A Litwa to prawie po polsku. Pamietam Wilno, chcialam koniecznie pojsc do biblioteki uniwersyteckiej, przed wejsciem przysiadlam na laweczce podziwiajac architekture miasta i przysiadla sie do mnie starsza pani (ja wtedy bylam jeszcze bardziej mloda niz ona) i zagadnela do mnie po polsku. Oj ile ona mi naopowiadala ciekawych rzeczy.., W ciagu 20 i kilku lat wiele razy pedzilismy jak powichry przez te kraje lub powoli delektujac sie ciekawostkami po drodze. Potem wymyslili tanie linie samolotowe, eh!

1. Piękne wspomnienia 😃🙃i historie Echo. Dla mnie i Łotwa i Estonia no w tej chwili już została tylko Estonia, były kompletnie nie znane. Dużo osób tu w Estoni z której właśnie wracamy mówi po rosyjsku.

2. Na jednym z przejazdow przez Litwe wstapilismy do/na Góre Krzyży Szawle . Niesamowite wrazenie.

3. No wiem ale My już i nie zdążymy i robimy to świadomie. Mnie by raczej tak widok 200 tysięcy krzyży wykończył.

4. Daje jednak inna perspektywe na pewne sprawy w Polsce. :)))

5. Ale to nadal 200 tysięcy krzyzy😱

4. Pięknie i apetycznie, a bursztyny nawlekaj i wiąż, koniecznie..

1. Pięknie i apetycznie😃 tu bursztyn kosztuje dużo eurowych pieniążków. Muszę się zabrać za bursztynowy interes.

5. Booosz... Chłodnik litewski! Mistrzostwo świata. I jeszcze ten ciemny litewski chleb. Wiozłam go do domu na tony i rozdawałam potem w rodzinie.

1. Jutro zjem na śniadanie i ukradnę na drogę bo.nie mam czasu do sklepu.

nie musisz Czytaczu ale możesz ....